Me kannustamme luovuuteen

Rovaniemen steinerkoulu – päiväkoti ja peruskoulu saman katon alla

Rovaniemen steinerkoulu on peruskoulua korvaava koulu, joka huomioi kaikessa opetuksessa lapsen kulloisenkin kehitysvaiheen. Rovaniemen steinerkoulun tiloissa sijaitsevat myös koululaisten iltapäiväkerho, sekä päiväkodit Lyyra ja Aurelia.

Päättäessään valita lapselleen steinerkoulun vanhemmat joutuvat usein perustelemaan valintaansa. Mikä steinerkoulusta tekee erilaisen verrattuna peruskouluun? Steinerkoulujen opetussuunnitelma poikkeaa hieman peruskoulun opetussuunnitelmasta.

Steinerkoulun ja peruskoulun käyneillä oppilailla on koulun päätyttyä samanlaiset valmiudet jatko-opintoihin

Tärkein ero on pedagogiikassa. Toisin sanoen steinerkoulussa ja peruskoulussa opitaan samat asiat, mutta eri tavalla ja eri järjestyksessä. Joissakin kohtaa steinerkoulun opetussuunnitelma on laaja-alaisempi, sillä ”tavallisten” oppiaineiden lisäksi steinerkoulussa on lapsen kasvua tukevia oppiaineita.

Monille luokka-asteilla on tilaa. Ota yhteytä ja kysy lisää!

”Luokkani on mahtava, koska kukaan ei jää yksin ja kaikki saavat olla juuri sellaisia
kuin ovat. Työskentelemme kaikkien kanssa ja meillä on hyvä yhteishenki.”
-peruskoulusta steinerkouluun vaihtanut oppilas

Yläkouluun siirtyminen osuu haasteelliseen kehitysvaiheeseen, alkavaan murrosikään. Se voi olla myös uusi mahdollisuus, tilaisuus uusiin kaverisuhteisiin ja uuteen kouluun.

Nuori tarvitsee haasteiden ja muutosten keskellä kaiken mahdollisen tuen. Steinerkoulu tarjoaa turvallisen ja ihmisen kokoisen vaihtoehdon peruskoululle. Steinerkoulun yläkoulussa on tuttu luokanopettaja sekä luokkayhteisö, mikä antaa hyvän pohjan sosiaaliselle ja emotionaaliselle kasvulle. Myös yhteiset kokemukset, kuten teatteriproduktio sekä luokka- ja opintoretket tiivistävät luokkahenkeä.

Yläkouluvaiheessa steinerkouluopetus tukee nuoren itsetuntemuksen ja oman ajattelun kehittymistä sekä painottaa asioiden kriittistä tarkastelua monista eri näkökulmista. Koulun tehtävä on tukea nuorta kasvamaan omaksi itsekseen; löytämään oma paikkansa maailmassa.

Hyvä vaihe vaihtaa peruskoulusta steinerkouluun on seitsemännellä luokalla, jolloin luokkayhteisö on muutenkin muutoksessa. Uusia oppilaita otetaan vielä kahdeksannen luokan alussakin. Yhdeksännelle luokalle ei enää oteta uusia oppilaita. Mikäli oppilas hakee yhdeksännelle luokalle toisesta steinerkoulusta, siirtymismahdollisuus kartoitetaan yksilöllisesti.

Täältä löydät lisää tietoa steinerkoulun yläkouluopetuksesta: