Esiopetus

Esiopetukseen haku tapahtuu tällä lomakkeella.

Lapsi on päässyt esikouluikäisenä:

– KATSOMISESTA -> NÄKEMISEEN

– KUUNTELEMISESTA -> KUULEMISEEN

– YHTÄ AIKAA LEIKKIMISESTÄ -> YHDESSÄ LEIKKIMISEEN

Nämä yksinkertaiset tavoitteet, eivät ole itsestäänselvyyksiä nykyisin.

Steinerpedagogisessa esiopetuksessa painottuvat:

– SOSIAALISET TAIDOT ~ KUNINGAS VUOSI

– KÄDENTAIDOT JA LIIKUNNALLISET TAIDOT

– KÄYTÄNNÖNTYÖT = KODINTYÖT

– LUOVAT/TAITEELLISET TYÖT

Emme opeta kirjaimia/lukemista tai varsinaista matematiikkaa, ne säästetään kouluun.

Alkusyksyn esikoulutuokiossa luodaan pohja huolelliselle vihkotyölle. Esikouluvihkoon tulevat aikanaan kaikki vuoden työt piirretyksi. Syksyn työt ovat vuodenaikaan liittyviä, mm. marjat ja kypsynyt sato hyödynnetään säilömällä, leipomalla ja askarrellenkin

Adventin aika ja joulu tuovat työskentelyyn lämmöntuovia materiaaleja, villaa, huopaa, mehiläisvahaa.

Talven riemut mahdollistavat monipuolisen liikkumisen ulkona (hiihto ja luistelu).

Keväämmällä kädentöissä materiaalitkin kevenevät ja matonkutominen oikeilla kangaspuilla heleistä kuteista tai vuoleminen pihanurmella ovat odotettuja loppuhuipennuksia päiväkotilaisille!

Jokaiseen vuodenaikaan esikoululaisia “ravitaan” myös saduilla, jotka ovat tarkoitettu “isommille”.

Mahdollisuuksien mukaan hyödynnämme Rovaniemen kulttuuritarjontaa, käymme teatteriesityksissä tai näyttelyissä sekä kirjastossa ja Rovaniemen steinerkoulun oppilaiden lapsille suunnatut näytelmät näemme myös. Koulun yhteydessä toimiminen on meille hieno mahdollisuus madaltaa kynnystä esikoululaisen siirtyessä koulumme ensimmäiselle luokalle.